Nederlandse vakantiegangers hebben weer zin in een vakantie naar Turkije. Tot deze conclusie komt VakantieDiscounter na het vergelijken van hun vroegboekcijfers met dezelfde periode van vorig jaar.

“Het geeft wel aan dat consumenten het vertrouwen in Turkije als vakantieland weer hebben gevonden”, zegt marketingmanager Thijs Keukenmeester van dé VakantieDiscounter. “Er is minder onrust, dus we durven weer.”

Alanya blijkt erg populair te zijn. Bij reizigers zonder kinderen steeg de populariteit van deze Turkse badplaats met 24 procent in 2017 naar 38 procent dit jaar. Bij gezinnen met kinderen is dit 34 procent in 2018.

Meer te besteden voor vakantie

Vooral stellen leggen hun vakantie vroeger vast. Waar de verhouding tussen stellen zonder kinderen en stellen met kinderen vorig jaar nog 50/50 was, is dat dit jaar 58/42 procent geworden. Stellen zonder kinderen kiezen veelal voor een verblijf met ontbijt. Maar liefst 90 procent van de gezinnen kiezen voor het gemak van all inclusive.

Daarnaast bleek uit het onderzoek van VakantieDiscounter dat de keuze voor 5 sterren hotels gedaald is naar 47 procent in 2018. Vorig jaar was dit nog 60 procent. Reizigers kiezen nu vaker voor 4 sterren hotels.

Met de economie gaat het beter, dus men besteedt meer aan de vakantie. Gemiddeld wordt er dit jaar 6 procent meer uitgegeven. Bij gezinnen is dit 10 procent.

“Afgelopen jaren waren lastig voor de Turkse toeristenindustrie. Nu de vraag weer aantrekt zien we ook de reissommen weer langzaam stijgen. Al blijft Turkije nog altijd een stuk voordeliger dan de all time favorite Spanje”, aldus marketingmanager Thijs Keukenmeester.