Het kan in twee, drie dagen – dat is wel behoorlijk doorkarren. Het kan ook in een week. Wat voor roadtrip je er ook van maakt: een autovakantie naar Turkije is niet onmogelijk. Sterker nog, op die slordige 3000 kilometer krijg je veel te zien. Probeer daar de tijd voor te nemen: een uitgeruste chauffeur rijdt veiliger. Eenmaal in Turkije zijn er ook de nodige aandachtspunten, en helemaal als het gaat om het verkeer.

Onmisbaar onderweg: je telefoon

Je smartphone is een onmisbaar apparaat geworden wil je niet verdwalen of in lost in translation-situaties terechtkomen. Met een sim only-abonnement ben je doorgaans flexibel. En natuurlijk wil je niet thuiskomen zonder foto’s van deze onvergetelijke roadtrip.

Routes

Er zijn drie bekende routes vanuit Düsseldorf:

  1. Düsseldorf – Frankfurt – Bratislava – Boedapest – Boekarest
  2. Düsseldorf – Karlsruhe – Stuttgart – Salzburg – Zagreb – Belgrado – Sofia
  3. Düsseldorf – Karlsruhe- Basel – Bern – Milaan – Ancona – Brindisi – veerpont! – Igoumenitsa – Thessaloniki – Kavala – Tekirdag

We gaan je niet vertellen welke route je moet nemen of hoe snel je dat moet doen, maar eigenlijk is het een gemiste kans als je niet zo nu en dan de tijd neemt om een stad, beroemde vallei of andere hotspot uitgebreid te bekijken. “Ben je wel eens in Milaan, Boedapest of Belgrado geweest?” – “Nee, alleen langs gereden”.

Uitzicht over Kaputaş Beach in Turkije

Wegennet Turkije

Het doel is Turkije en daar krijg je het ook druk met om je heen kijken. Alle belangrijke plekken in het land zijn met elkaar verbonden via een deugdelijk, verhard wegennet dat zich prima houdt in de wisselende weersomstandigheden. Je betaalt op de zesbaanswegen wel tol. De wegen worden slechter in het binnenland. Langs de kust rijdt het allemaal wat lekkerder. Maar het is altijd opletten, want Turkije staat met een relatief hoog aantal ernstige verkeersongelukken niet bepaald bekend om haar verkeersveiligheid.

In en buiten de steden

Niet-lokale bestuurders wordt aangeraden om defensief te rijden. In de drukke steden is het raadzaam om de auto rust te gunnen en gebruik te maken van het openbaar vervoer of taxi’s. Buiten de steden in het binnenland kiest veel vrachtverkeer ondanks de beperkte breedte voor de secundaire wegen, wat veel ongevallen oplevert. Ook valt hier in de wintermaanden regelmatig sneeuw en worden die wegen daarom afgesloten. Op het platteland loopt niet zelden vee over de weg. In het donker rijden waar de verlichting vaak ontbreekt is eigenlijk geen optie, ook vanwege de vele gaten en kuilen in het wegdek.